May 8, 2009

. : : Biodata Iblis : : .


Iblis ataupun syaitan merupakan makhluk tuhan yang dahulunya punyai tempat yang mulia disisi Allah S.W.T,Mempunyai kedudukan tertinggi bahkan pernah menjadi ketua malaikat..
Namun atas keanggkuhannya yang enggan sujud kepada Adam A.S sebagai penghormatan kepada makhluk Allah yang dijadikan untuk menjadi khalifah di muka bumi,maka syaitan telah pun dicampakkan keluar dari syurga serta serta Allah mengeluarkannya dari barisan malaikat.
Sejak dari saat itu syaitan mula memusuhi semua keturunan anak cucu Adam..
Bahkan telah bersumpah dihadapan Allah S.W.T bahawa dia akan memujuk serta mengajak manusia meninggalkan jalan yang lurus serta memilih jalan yang salah.
Jom kita tengok profil peribadinya..yang ni aku baca dalam buletin tagged..so sama-sama la kita kongsi..


Nama sebenar: Iblis LAKNATULLAH
Nama glamor: Hantu,syaitan,pelesit,jembalang dll..
Kelahiran : Bermula dari keengganannya sujud kepada Nabi Adam A.S
Status Diri: Fasik kelas pertama
Agama : Kufur
Tempat tinggal : Di hati-hati mereka yang lalai
Alamat Tetap : Neraka Jahannam
Kawasan : Di sekitar penjuru yang di dalamnya tiada langsung usaha mengingati Allah
Arah Perjalanan : Tiada haluan dan bengkang-bengkok
Isteri : Setiap wanita yang tidak menutupi aurat,tidak mentaati Allah,Rasul dan suaminya.
Kaum Kerabat : Semua golongan yang menentang dan memusuhi Allah
Modal Pusingan : Angan-angan kosong dan tipu daya yang halus
Tempat Pertemuan : Konsert-konsert hiburan,Pasar-pasar dan di semua tempat jual beli
Musuh Ketat : Setiap orang yang beriman dan bertakwa
Sahabat Karib : Anak-anak Adam
Motto Kerja : 'Hipokrasi asas akhlak'
Hobi : Melalaikan orang dari mengingati Allah,menggoda manusia lalu menyesatkannya
Cita-cita : Supaya semua makhluk di muka bumi ini menjadi kafir
Sukan(yang tidak digemari) : Acara langkah seribu(semasa Malaikat Maut ingin mencabut nyawa)
Kelemahan Diri : Apabila manusia membaca istighfar
Mentor Yang Dikagumi : Manusia yang mempunyai kelebihan dari dirinya
Logo : Sebarang Tatu
Pejabat Operasi : Tandas,bilik air,tempat bernajis dan kotor serta tempat-tempat maksiat
Rakan Kongsi :Golongan munafik serta syaitan-syaitan di kalangan jin dan manusia
Sumber Pendapatan : Segala harta yang diperolehi dengan jalan haram dan riba
Jenis Perkhidmatan : Menggalakkan manusia mengerjakan kemungkaran dan derhaka kepada Allah S.W.T
Tempoh Perkhidmatan : Sehingga hari kiamat
Matlamat Sebenar : Membawa bersama-sama anak cucu Adam ke Neraka Jahannam
Teman Sejawat : Orang yang mendiamkan dirinya dari menyatakan kebenaran
Ganjaran : Dosa-dosa kecil/besar dan kemungkaran Allah
Pembantu Setia : Orang yang suka mengumpat,mencaci,memaki hamun,penghasut,pendengki
dan pendendam
Peristiwa Yang Tidak Dapat Dilupakan : Semasa Allah menjadikan Nabi Adam A.S
Kenangan Manis : Ketika manusia di ambang sakaratul maut,mati dalam kekafiran.
Kenangan Pahit : Manusia yang digodanya mati dalam keimanan.
Makanan Kegemaran : Daging orang mati,segala najis dan kekotoran
Minuman Yang digemari : Wiski,Brandi,taqila,todi,wine,arak dan semua jenis minuman yang memabukkan.
Yang Paling Ditakuti : Orang mukmin yang bertaqwa
Yang Paling Dibenci : Orang yang sentiasa berzikir dan mengingati Allah
Alat Perangkap : Wanita-wanita cantik,model,pelacur,peragawati dan sebagainya.
Saat Ajal : Bila tiba waktu yang ditentukan Allah di hari kiamat kelak.
Yang Paling membosankan : Bila tiada lagi manusia yang ingin mengikuti kemahuannya.
Tugas yang paling meletihkan : Mengganggu manusia ke arah kebaikan kerana Allah Taala
Tugas Yang Paling Disukai : Mengajak melakukan homoseks,lesbian dan berzina
Janji Kepada Manusia : Janji-janji kosong,angan-angan dan tipu daya
Yang Membuatnya Gembira : Manusia yang mengikut jejak langkahnya
Saat Mendukacitakannya : Manusia yang bercita-cita untuk bertaubat
Saat Yang Membuatnya Menangis : Bila manusia yang disayanginya sujud kepada Allah S.W.T


p/s:(dulu masa aku form 6 ustaz aku cakap nape orang marah kalau orang panggil kat dia iblis? aku pun heran gak nape ustaz aku tnya cmtu..mesti la kita marah coz dah tau iblis tu musuh kita...kalau orang ckp prangai cam iblis lagi la marah..pastu ustaz aku ckp orang yang marah tu coz dia x der ilmu..dia tau nk marah je..dia x tau dulu Iblis pernah jadi ketua kepada malaikat..Iblis yang ustaz aku mksudkan waktu tu iblis yang masih dok dlm barisan malaikat rupanya..)

5 comments:

setiasahabat said...

(tambahan)
tempat kediaman
dulu:rumah2 kosong/tandas
sekarang:hotel,disco,pub dan spa

jaga2 bisikan iblis....
berfikir lah mengikut akalfikiran
jangan ikut nafsu
jikalau ikut nafsu...
itu bisikan iblis lah...

Farhah Zaidah said...

-setiasahabat-hehe..thanks atas tambahan tu..tol gak tuh..skang dh moden..

LaDy NaS said...

salam...memang info yang hebat! nak kongsi dengan kawan2 lah. :D

serunaiklang_91 said...

assalamualaikum...eh..akk ni kawan tagged kiter..hehe....

si Comot (VIP boy) said...

I like this skit about Devils !