Aug 1, 2009

. : : Abah..kak long rindu Abah : : .

Salam Alaik...
aku baru je balik ke Bangi...

Baru-baru ni..28 hb Julai..lepas balik kelas..aku baru nak solat maghrib..tiba-tiba masuk je bilik aku tengok ada 6 misscall dari nombor yang aku tak kenal n satu no adik aku..elok aku pgang je fon tiba-tiba nombor tu call lagi...so aku pun jawab la..tanpa sebarang rasa curiga..

Tiba-tiba aku dengar suara sepupu aku yang baru 10 tahun..dia terus bagi fon kat umi aku..
then aku dengar..'Kak long..Abah tak dak dah...' Masa tuh aku terdiam je..rasa terkejut dan tak percaya..terus air mata aku mengalir..roomate aku pun terkjut tgk aku..pastu aku gtau dia..
Kwan aku mesej aku tanya fasal perkara len tapi apa yang aku balas 'Ina..Abah farhah x der dah..'
kawan2 aku yang terdekat suma datang bilik..tanya aku nak tolong kemas barang apa nak bwa blik..roomate aku cuba dpatkan transport utk hntar aku g kajang beli tiket nak blik..tapi x dapat..last2..kawan aku sorang g dapatkan transport utk aku...

Alhmdulillah aku dapat gak tiket Durian Burung untuk balik malam tu..aku amik bas kul 10.30 mlm..n aku smpai kat Shahab Perdana kul 3.40 pagi..

Jenazah abah aku dibawa ke rumah adik dia or makcik aku kat Alor Senibong..Aku ni ada emak tiri..ada lagi 2 sebelum umi aku..umi aku yang bongsu la..so susah la skit bila berlaku kematian camtu...

Aku rasa terkilan sangat coz adik beradik dari mak tiri aku tak bagitau pun abah sakit..abah masuk hospital...abah meninggal kul 5 ptg tapi dekat kul 8 baru aku tau abah dah x der..Dah la abah dah lama x blik umah aku..tu pun sebab kak ipar aku lagakan umi n abah aku...
dah lama aku tak bual2 ngan abah..last aku bual ngan dia masa aku balik buat prapraktikum kat sekolah dulu..tu pun sekali je..aku gi ziarah dia kat umah mak tiri aku...Aku rindu sangat nak bual2 ngan abah..rindu sangat nak dengar gurauan abah..tapi aku tak leh bual ngan abah lagi dah..aku tak leh muka abah g dah..aku rasa cam terbayang-bayang g wajah abah aku..

Aku rasa paling tak tahan bila tengok n kucup pipi abah 29 hb tuh..sejuk je pipi abah..tu la kali terakhir aku nak kucup pipi dia pun..n tu la kali terakhir aku bleh tengok wajah dia..Mula-mula aku ingat dah x bleh kucup pipi abah aku..coz anak2 n cucu mak tiri aku bukan main kalut g..tapi umi cari gak ruang untuk aku ngan adik2 aku kucup pipi abah...

Aku teringat lagi masa abah aku hntar aku belajar kat ukm...abah aku cakap abah bleh hantar kaklong daftar kat ukm je..konvo nanti abah tak leh tengok dah..rupa-rupanya betul..aku ingat suma tu saja2 je..huhuhuhuhuhu....abah x der banyak masa ruang ngan umi,aku n adik2..so kenangan yang skit tuh la watkan aku terlalu rindukan dia..aku x der abah macam orang len ada yang selalu hantar g sekolah dari kecik smpai abis study..aku just dapat jumpa abah jarang-jarang...so bual ngan abah pun jarang2...waktu yang selebihnya suma mak tiri aku amik...umi banyak mengalah..

Dulu tiap2 ari adik bongsu aku tunggu abah aku balik..abah selalu balik petang2..dekat2 maghrib..tengok2 last sekali waktu maghrib gak la aku dapat berita abah dah x der..abah x kan balik lagi dah..sian kat adik bongsu aku..dia selalu gurau dengan abah aku bila abah balik..skang penantian kami dah berakhir....Abah tak kan balik lagi dah...
Aku rasa cam x percaya je bila tengok tubuh yang kaku depan aku tu la tubuh abah..lemah tak bermaya..x bergerak lagi dah..cam x percaya tengok abah aku dikafankan...


pict ni masa 2 hb 10 2008


Pict ni aku amik masa abah sakit tahun lepas...
aku rindu sangat kat abah..
Semoga roh abah ditempatkan dikalangan orang-orang yang beriman..
Al-Fatihah untuk abah..
kaklong sayang abah...

6 comments:

violetless said...

takziah bt awak farhah..
sy pelik napa awk da lama tak update blog...ni rupanya hal nye..
sbar byk2 ye wak..smoga awk tabah ye wak...

Eyna's said...

Takziah dik...
semoga farhah lebih tabah dan cekal dalam mengharungi hari2 yang mendatang...

Al- Fatihah

aya harith said...

akak..

urm..

kuat ye..

cambesje said...

akak farhah, sabar la ye, tp akak beruntung jugak sebab at least ayah akak sempat anta ke ukm..tp xmcm sye..

takziah..

byk2kan berdoa kat arwah~~ tanda kita sayang kat arwah~`

pu3 balqis said...

akak farhah sayang...
kuatkan semnagt ya...
apa2 kontek saya...
trima kaseh atas segala-galanya...

Epull said...

Sabarlah...
Allah lebih sayang kan dia...
Al-Fatihah....