Aug 24, 2009

. : : Hebatnya Kasih Sesama Makhluk : : .

Salam Alaik..'hebatnya kasih sesama makhluk' itulah yang ingin ku kongsikan buat entry kali ni..
Betapa bijaksananya pencipta kita..mencampakkan rasa kasih mengasihi dalam setiap hati hamba-hambanya..Bukan sekadar manusia sahaja yang tahu nilai kasih sayang dan sillaturrahim..Rupa-rupanya makhluk yang tak berakal pun turut merasai anugerah ini..

Siang tadi aku kawan aku tunjuk satu pict kat aku..aku terharu sangat tengok pict tuh..May b sebelum2 ni dah ada yang pernah menyaksikannya..Tapi perkara ni berlaku kat tempat aku study sendiri...Cam tak caya je ada..klu kawan2 suma nak tau amende..baca la entry nih sampai abis...hehe..x paksa pun untuk baca...


Korang nampak tak amende tuh..
sape tak nmpak bak kata Allahyarham Tan Sri P.Ramlee
dalam Nujum Pak Belalang 'pendek umo'..
hehehe..
tu la monyet..
agak2 dia buat apa..
(sila tinggalkan jawapan anda)
cikgu tak pakse pun..


Kat ukm ni banyak sangat monyet...dah tuh pandai makan macam2 jenis makanan lak tuh..meggi ke..kaya utk makan ngan roti ke..suma dia pandai..haha..sem lepas aku selalu tgk monyet2 ni suka ziarah kolej kediaman time sabtu ahad je..time cuti la kot bagi kaum monyet gak..hehe..tapi sem ni aku tengok tak kira dah cuti ke tak..dia msti nak ziarah gak...

Tapi kan..ada sekor monyet tuh..aku selalu tengok dia jalan sorang2..( sorang ke sekor? ntah la aku lemah skit bab2 penjodoh bilangan nih)...tak tau la may b sebab dia tak tau bersosial ngan kturunan dia ke hapa..gmbar kat atas tu aku amik kat PUSANIKA UKM..masa tuh aku ngah makan bubur nasi kat cafe..pict ni sebelum posa la kan...mula2 dia merayau2..cam nak mnuju ke arah tempat aku makan..cuak gak time tuh..aku takut r..kna gigit kang..x fsal2...spital plak aku... pastu dia patah blik..n dia pilih la port kat atas tuh..fuh lega aku...aku pikir klu dia dtg dekat mmg aku nak lari dah tinggal je bubur tu kat dia..Adoii yaii..dah jauh tersasar dari tjuk aku nih..
ok2..

So slalu gak la kawan2 aku yang lain cter nmpak dia slalu mrayau2 kat kawasan yang rmai orang nih..Pastu tadi kan..kawan aku tunjuk la satu pict ni..aku rasa pict En/Cik Monyet tuh la..N pict nih cam dia tau2 je orang ngah amik pict dia..cerdik gak kan...meh tgk pict tu..
-
-
-
-
-
Ni la pict yang dimaksudkan...
terharu aku tengok..
rupa2nya tau gak dia berkasih sayang n rapatkan sillaturarhim sesama makhluk
Allah..
Aku heran gak cmne tetiba dia bleh g peluk kucing tuh..
tapi tu la kan..
ciptaan tuhan..
ada keunikannya yang tak terjangkau dek akal kta yang dangkal nih..
Bagi aku betapa hebatnya kasih dia..
kita manusia sendiri pun lom tentu leh menyayangi sesama kta kan..
Syabas kepada En/Cik monyet..

Emm..tu la kisah dia..Ada g sekor aku nak citer...satu ari tuh..aku baru abis kelas..pastu gi la tunggu bas kat bus stop kan..pastu tetiba aku prasan orang cam pakat lari tinggalkan bus stop tuh..aku pun heran gak..waktu tuh aku x tgk kat sebelah aku amende..pastu bru aku sedar ada binatang ngah jalan menuju kat aku..mula2 tuh aku x pasan binatang apa..aku ingat anjing...cuak sesangat...aku pun lari gak r...pastu aku tengok len kat binatang tuh baru la aku sedar..itu adalah seekor monyet yang cedera kat salah satu kaki dia...Aku rasa dia nak minta tolong dari kami..coz dia berjalan menghampiri setiap orang..bila orang tuh lari,dia akan gi lak kat orang yang len...tapi semua orang tak faham apa yang dia nak smpaikan..kejamkah kita? bukan..aku tak faham apa yang dia nak..n pada masa yang sama aku gak takut kalau2 dia gigit or wat tindakan yang di luar kawalan..Malam sebelum tu kawan aku ada gtau kaki dia terseliuh..aku tnya nape..dia ckp kena kejar ngan monyet..bukan main lagi aku gelak..skali aku kna baru tau betapa menakutkan..tapi kawan aku ada gtau gak..monyet tuh datang kat kawan kepada kawan aku sorang lagi n pegang kaki kawan aku..aku bleh bayangkan cmne rupa monyet tuh..mesti dia ngah minta belas ihsan dari kawan aku tuh kan..tapi kami tak faham...tak tau ape yang nak tolong dia..then aku rsa cam nyesal lak tak dapat tolong monyet tuh..kesian tol...

9 comments:

violetless said...

alamak siannya...tapi kat um ni pon byk gilalala monyet2...mmmg kalo beliau dtg mmg mencicit aa lari...slalu dia tunjuk gg je...ceh!ingt putih la tuh gg beliau tuh!nyampah i taw...hahah

PriNceghOstz said...

correction-seekor monyet..hehe
alah..bz ek kucing tuh dpat pelok..
ehehe..
bgos tol monyet tuh..\nsib la dia xpelok awk time mkn bubur tuh..keh2

butterfly said...

binatang mmg slalu lebih byk kasih syg dr mnusia(:

pu3 balqis said...

hehe... sgt terharu baca...
akak.. sowi2..
but now im ready utk buat tag akak...
tgu ja post seterusnya..

sori bangat coz lambat...

Farhah Zaidah said...

-violetless-
hehehe...dia bukan nk tnjuk gg putih ke x tuh cik violet..dia nk tnjuk gg yg shat dan kuat..hehe

-PriNceghOstz-hehe..tima kasih ats pembetulan awk..bru la sy tau sekor..hehehe..klu dia pluk sy..sy suap dia mkn bubur..hehe..

-butterfly-emm..btul2 tuh...rsanya lebih tnggi ksdaran sivik tuh...

-pu3 balqis- hehe..bgu tuh dik..wat la cpat2 ye cyg..

safri@chaie said...

wah..
terharu haru...
tringin nak bela sekor r cmni..

Farhah Zaidah said...

-safri@ chaie-Haha..bela la wak klu mampu..leh peluk2 ngan dia..

Epull said...

monyet pun pandai berkasih sayang...
hebat2....

cikin said...

huhuhu.. sedih kan..

ari tu pun balik dr solat terawikh.. ada satu kucing ni minta belas ihsan.. mendayu2 je suara dia.. sedih lak.. kitorg just ada nasi ngn kari daging je ms tu *dapat kat surau*.. bg jela dia.. gaul2 ngn nasi.. memula dia tak makan.. tp pastu dia makan sket2 -sbb daging kot.. bukan ikan.. sian lak kucing tu.. huhuhu