Aug 11, 2009

. : :Seni Foto- Aku Penerima Inovasi : : .

Salam Alaik..emm...Petang tadi aku ada kelas Teknologi Dalam Pendidikan..Kelas tuh best sangat..terutamanya minggu lepas n minggu ni..Coz lect aku ajar bab Photography..Minggu lepas aku belajar tentang kamera..Bahagian kamera & Lensa dan Fungsi Kamera merangkumi Apertur & Kelajuan speed..Fuh..so berdasarkan teknologi dalam pendidikan aku skang merupakan penerima inovasi gitu..hehehe..Kamera terdiri daripada

Bahagian Kamera
  • Pemilik Pandangan (view finder)
  • Pelepas Shutter (Shutter Release)
  • Dail Kelajuan Shutter/filem
  • Pemegang Lampu Imbasan
  • Kanta/lensa
  • Shutter kelajuan
  • Gegelang Apertur
  • Jangka Masa
  • Meter Pendedahan

Apertur tu pendedahan cahaya..iaitu banyak mana cahaya yang kita benarkan masuk..
Lensa kamera macam mata kita gak la..perlukan cahaya..
Shutter Speed lak ialah kelajuan cahaya..Iaitu selaju mana cahaya masuk..
Kedua-dua ni beri kesan kepada gambar yang kita amik..


Semakin besar nilai apertur,semakin kecil bukaannya..
so cahaya yang terdedah skit la kan..


Ni lak lensa kamera..
(huhu..btol ntah..aku ni kan penerima inovasi baru..so x brp arif la..)




Ok..ni la yang dikatakan shutter speed..

Shutter speed ni lak selaju mna cahaya masuk..semakin besar nilai shutter speed yang kta guna..semakin pegun sesuatu gambar 2..macam gmbar kat atas tuh kita nmpak ada nilai 1-1000 kan..? tp kamera yang skang dah mencapai 4000 kalau tak salah aku berdasarkan lecture yang aku dapat la..1=1/60 saat kot klajuan cahaya..aku x pasti saat ke ape..coz kwn aku dok kacau aku dgr kuliah..jeles dengan kekusyukan aku..hehehe..so kalau 4000=1/4000 saat la kan..
jadi kita bleh tgok contoh aliran air yang lebih lembut..or pegun la kot..aku x tau ayat paling sesuai ape..ok..kita tgok pict yang amik guna min n max shutter speed k..


Yang ni guna shutter speed 1/1000 saat
Tengok air tuh..kita leh tgk smpai jd camtu..klu amik gmbr besa x nmpk cmtu kan..


Ni lak yang amik guna 1/100..gmbar ni kasar skit dari yang tadi kan..



Yang ni lak diambil guna 1.6 sec..u'll bleh bezakan sniri..

Minggu ni lak..iaitu petang tadi aku belajar fasal komposisi..emm..bnyk gak la blajar fasal komposisi ni...antaranya apa itu elemen n subjek gambar..
Elemen-pelbagai gmbar yang terdapat di sekeliling kita waktu nak amik gambar..
subjek gambar-mana2 satu elemen yang kita pilih utk amik gmbrnya..

Waktu kuliah tadi bau la aku tau cmne nak amik gmbr bagi cntik..
rupa2nya dalam photography ni ada Rule Of Third..Iaitu kita bahagikan gmbar kepada 3 bahagian sama ada menegak@ melintang..Ini dikatakan untuk menerbitkan '4 magical points'
So..tgok gmbar rajah kat bawah ni tuk faham lebih lnjut..



Nampak tak garisan yang berwarna merah 2..?
ada 4 kan..so tu la 4 magical points..
Pict akan jadi lebih cantik,menarik n nmpak lebih fokus bila kita target gmbar dekat salah satu points 2..
Garisan merah yang kat atas tuh kita wakili A n B la ye..
yang bwah lak C n D k..
Cuba tengok pict lebah tu..
ada kat salah satu point tu kan..
so pict tu nmpk lebih cantik..
Lect aku ckp..kalau kita amik gambar yang kedudukan tengah2..n balance semua sudut..
pict 2 kaku..cam tiang..

Selain tu dalam photography ada plak yang dipanggil foreground(latar depan) n background (latar belakang)
Foreground ni bahagian fhoto yang paling dekat ngan kamera..
Contoh:


So gmbar apa yang u'll nmpk dkat ngan kamera berdasarkan gmbr kat ats..?
Bunga tu kan..so tu la foreground

Manakala Background lak..aku rasa suma orang tau yang ni..background pict atas tuh bangunan blakang tu la kan.

Lect aku cakap..kita ada angle tertentu yang cantik..sebab tu kadang-kadang kita tengok orang tu x cantik pun tapi pict dia cantik..ni disebabkan angle tertentu..dalam photography kita ada normal angle,low angle,high angle n ada lagi kot tapi x sempat aku salin nota..hehe..Pastu ada lak long shot,medium shot,close up,extreme close up...huhu..suma ni untuk bagi pict tu nmpak hidup..x kaku je..

Baru aku prasan fon yg En.Shaharudin bagi baru2 nih bleh wat foreground focus + background kabur n background fokus + foreground fokus..hehe..happy aku..coz leh la aku wat assgmnt teknologi dalam pendidikan walaupun x der kamera canggih tuh..

Emm..k la..aku pun dah ngntuk..esok klas aku kul 8 lagi..adesss..


p/s: Aku sekadar berkongsi ilmu yang aku dapat ari ni...so kalau ada yang salah..bleh la kwn2 tinggalkan teguran kat komen ye..utk tmbahkan lagi ilmu aku sebagai penerima inovasi..

7 comments:

violetless said...

bestnya la ai blaja fotog ni...nak jugak kamera slr seketoi..

Farhah Zaidah said...

-violet- hehehe..tu la nak jgak kmera 2...bleh la sy pura2 cntik dlm gmbr..heheh

bellafarhan said...

sbenarnya tak yah format laptop kalo windoes tak genuine..ada caranya..pkai software...tp kn disabled antivirus dulu br pkai software tu...

bellafarhan said...

p http://tools.hackers-center.org/

bleh download dr sana...k

ayie said...

wah..wah..cik farhah...
menceburi bidang foto lak ek...

Farhah Zaidah said...

-ayie-
hehe..x der la En.Ayie..blaja skit2..je..kna blaja kat awk bnyk nih..

Anonymous said...

Nice brief and this mail helped me alot in my college assignement. Gratefulness you seeking your information.