Jan 1, 2010

ღ Selamat Datang 2010 ღ

Salam Alaik...
Firstly..aku nak ucapkan selamat tahun baru kepada semua makhluk dunia..mungkin tidak terlalu lambat lagi untuk aku ucapkannya..walaupun kebanyakkannya buat ucapan macam nih sejak semalam lagi...ari nih baru 1 hari bulan..so aku masih belum terlepas kesempatan..

Jika disoroti tahun 2009..macam2 yang berlaku..tapi aku rasa semacam 2009 banyak duka dari suka..kabhi suk kabhi duk...(kadang2 suka dan kadang2 duka) aku tak punyai ingatan yang kuat mungkin disebabkan suka makan meggi kot..huhuhu..tapi aku cuba gak nak soroti..n kenang kembali apa yang berlaku..yang aku tahu....

Hidup ini sukar diramalkan..terlalu penuh dengan kesukaran,kepahitan dan kesakitan..Bukan mudah sebenarnya untuk menggapai bahagia..kadangkala betapa kebahagiaan itu cuba dihampiri namun semakin jauh ia pergi...

Bulan januari dan februari 2009...ada kenangan..tapi yang mampu ku coretkan...saat itu banyak tangis dari tawa..Mac 2009..18 Mac khususnya...tarikh ni aku mudah ingat berbanding tarikh2 lain buat saat itu..tahu kenapa..kerana saat itu kebahagiaan dihulurkan padaku..walaupun ianya bersifat sementara...tima kasih kepada Shah...Hari demi hari yang aku meniti saat itu seceria sang suria..seindah pelangi..

masa sem 3..
sesi photografi


April 2009-aku mula berblog..mula coretkan sesuatu disini..blog mula menjadi teman akrabku..siang dan malam..ku namakannya dengan bisikan rindu..kerna apa? kerna ku tahu..disini saja tempat utk ku curahkan rinduku..walaupun hanya mampu berbisik-bisik...tidak mampu ku menjerit..kerna tiada siapa yang dengar jeritan hatiku...

Mei dan Jun 2009-Aku berpra-praktikum di sekolah..selama sebulan aku di sekolah...sekolah ketika aku berada di bangku tingkatan 6..suka duka aku harung bersama teman-temanku disana...Saat itu juga umiku menyatakan ketidaksenangan hatinya aku berkawan melebihi kawan dengan Shah...tapi aku teruskan jua...dalam diam kami berutus mesej..dalam diam kami berbual dalam fon...Setiap kali aku pulang dari sekolah..pasti shah akan mengekoriku dari belakang...kerna dia cakap..walaupun dia tak boleh mencintai aku dari dekat..biarlah dia mencintaiku dari jauh...walaupun hanya dapat melihat aku dari jauh...selama dia mengekori aku ketika pulang..aku tak pernah menyedari..sampai la satu hari ada seorang lelaki memotong motor bapa sedaraku..baru la aku sedar..lelaki tersebut adalah shah..walaupun wajahnya samar-samar dari sebalik cermin helmetnya..sebelum itu,dia selalu bagitahu dia mengekoriku setiap kali pulang dari sekolah..baju apa yang aku pakai setiap hari aku ke sekolah..sedangkan aku tak pernah nampak dia engekori aku..sampai la hari tu..bila aku teringatkan kenangan ini..aku jadi sebak..dia terpaksa mengekori ku setiap kali aku pulang dari sekolah semata-mata untuk melihat aku...



Dapat cenderahati time ari guru masa berpra -praktikum

2 hari sebelum hari terakhir aku berpraktikum di sekolah..selepas habis waktu sekolah..bapa sedara aku bawa aku ke rumah mak tiri aku...coz nak ziarah abah aku..umi aku suruh gi..coz masa tuh dah terlalu lama abah tak pulang ke rumah kami...aku pun tak pasti kenapa..hari terakhir aku jumpa abah sebelum hari tuh ialah ketika aku mahu pulang ke ukm utk sem 2...abah sempat lagi bergurau2 dan usik2 aku...lepas dari tuh aku dapat tau dari umi abah dah tak balik umah...so saat itu..aku pergi ke rumah mak tiri aku...jumpa abah aku...aku tak sangka itulah kali terkhir aku jumpa abah..abah nampak tak sihat..tak sekuat dulu...kerana sakit yang dialami..abah marah2...dia cakap itu ini..yang disampaikan oleh kakak iparku kepadanya..dia cakap macam-macam fasal umi..mungkin itulah tanda-tanda abah nak pergi tinggalkan kami..dia dah buang tabiat masa tuh...yang tak salah dia cakap salah..yang salah dia cakap betul..

Julai-Sem 3 pun bermula..selalunya tiap2 sem,sebelum aku balik ke ukm.abah akan balik umah..untuk hantar aku ke shahab perdana..tapi kali nih tidak..hanya umi dan bapa sedara aku yang hantar aku pulang..aku cuba mesej abah sebelum tuh..tapi abah reply 'mesej yang kak long hantar sudah diterima..tetapi silap no' sakit hati aku masa tuh..bila abah reply mesej macam tuh..sedangkan aku tahu cara mesej abah macam mana..

Abah..dirimu sentiasa ku rindui..

28 Julai pukul 8 malam..aku terima panggilan dari adikku..terus gagang fon diberikan pada umi..umi cakap abah dah tak der...terus air mata aku mengalir saat tuh..walaupun aku macam tak percaya..abah dah tinggalkan kami semua...malam tuh terus aku balik kedah..esoknya aku pergi umah makcik aku..coz jenazah abah dibawa ke sana..apa yang aku nampak orang ramai tengah angkat jenazah abah aku dari tempat mandian..nampak wajah abah pucat...kaku....aku tahan air mata dari mengalir..tapi mengalir jugak..aku kucup wajah abah buat kali terakhir...tahun 2009 aku terlalu singkat bersama abah.......

Selang 2 hari selepas abah pergi...birthday aku...saat itu ku terima dua ucapan..ucapan takziah n ucapan happy birthday...saat tuh sejak abah pergi..tiap2 malam aku nangis..coz aku rindukan abah..esonya aku dengan adik aku kuar alor star..aku bagitau umi nak beli barang..tapi aku menyelam sambil minum air..aku jumpa shah dengan adik aku..waktu tuh dia cuba nak happy kan aku..dia belikan hadiah untuk birthday aku..sony ericsson k770i untuk aku..sampa sekarang ianya berjasa pada aku..dengan fon tu jugak la aku guna untuk ambil gambar bagi assgmnt photografi..Alhmdulillah aku dapat A subjek tuh walaupun just amik gambar guna hp..

Hanya tinggal kenangan..
fon sebelah kiri yang aku..yang kanan yang dia...


Ogos-1 ogos aku pulang semula ke ukm..bersama shuhada..setelah beberapa hari aku pulang untuk cuti kecemasan...2 hb ogos aku pulang semula ke rumah..stelah sebulan abah pergi..pulang coz ingin berbuka puasa dengan umi n adik2..time tuh jugak..aku bleh berbuka puasa dengan shah..tapi bukan hanya aku dengan dia..bersama adik perempuanku..n sorang sepupu ku..setiap kali keluar pasti angah yang akan aku bawa sekali..aku pun tak ingat macam mana saat tuh umi bleh izinkan aku jumpa dengan shah..camne aku pujuk umi ye time tuh..start dari saat tuh umi semacam dah boleh terima kehadiran shah..

September-sekali lagi aku pulang ke rumah..kepulangan kali nih untuk sambut lebaran..lebaran kali nih abah tiada di sisi..selalunya tiap2 tahun awal-awal lagi abah dah bagi duit untuk belikan baju raya untuk aku n adik-adik..saat itu tidak lagi..aku sampai shahab pagi tuh..petang tuh aku kuar berbuka puasa dengan shah n adik-adik...malam tuh kami pergi beli baju raya sama2..untuk aku n adik2ku..umi bagi duit untuk aku belikan baju raya..untuk angah dia guna duit zakat yang dia dapat..azhar plak shah belikan tshirt. n jubah putih untuk umi..indah sangat saat tuh..walaupun sebenarnya tak segembira mana lebaran tahun ini..tapi aku rasa happy sikit sebab shah seolah-olah cuba gembirakan aku...

Oktober-aku pulang semula ke ukm..teruskan pengajian setelah bercuti raya..dalam bulan tuh jugak 27 hb 10..exam bagi program aku bermula..

November-12 nov tamat lah sudah exam aku bagi sem 3...malam tuh jugak aku berangkat pulang ke kedah.. Pulang dengan harapan lebih banyak kenangan yang bakal aku kecapi..namun aku salah..13 hb nov kali terakhir aku jumpa shah..masa tuh gi amik adik aku kat asrama..aku tak tahu itu kali terakhir aku jumpa dia...sampai la 25 hb 11 dia ckp nak buat hal masing2..baru la aku sedar 13 hb tuh adalah kali terakhir aku jumpa dia...raya haji kali tuh tiada lagi dia...aku teruskan hidupku...cuba ukirkan senyuman semanis mungkin..padahal dalam diam aku menangis...tiap2 malam aku menangis..tiap kali aku tengok gambar2 yang punyai kenangan bersama..

Disember -12 hb dis kenuri kahwin dua pupu aku..dia baru sahaja menamatkan pengajian di fakulti pendidikan juga..masa ari kenuri tuh ramai sedara mara yang aku temui..tiba2 masa aku tengah amik gambar pengantin nenek sedara aku cubit dagu au time aku tengah terlangut2 terjinjat2 nak amik gambar pengantin atas pelamin yang dikelilingi ramai orang tuh...then terus aku salam dengan tok tam..tok tam terus cakap dekat aku 'kak long bila lagi? cakap kat dia jangan lama-lama sangat..takut tok tam tak dan tengok' aku senyum je dekat tok tam..dalam ati rasa cam nak nangis..ati je jawab..'kami dah tak der pape tok tam..'

2 pupu aku yang melangsungkan perkahwinan..


Balik dari kenuri umah 2 pupu aku..
saja gedik2 amik gambar atas jalan depan umah..huhu


20 hb dis aku balik ukm semula..untuk sambung sem 4 pula..lagi 4 sem aku disini..sejak aku datang semula ke ukm..aku banyak kuar dengan kawan-kawan aku...coz bila duduk kat bilik sorang2..aku rasa bosan...n sedih..n hatiku terusik dengan kenangan-kenangan lalu..mata nih mula nak berair...sepanjang 2minggu sudah pulang ke ukm..dah banyak kali aku kuar dengan kawan2..bila jumpa dengan diorang..hati aku terhibur semula...tetapi bila malam menjelma ati nih menangis lagi...31 hb nov aku kuar lagi..tapi kali nih betul2 kuar berempat...kami berempat lebih rapat di fakulti..kalau kawan-kawan len nampak aku sorang mesti diorang akan tanya mana nisah? ina? shuhada? semalam kami jalan2 kat kajang ja..gi metro kajang..g mydin..nasib semalam beg nisah tak kena ragut or seluk dengan penyeluk saku...benci tol bila ingat muka lelaki yang nak seluk dalam beg nisah tuh...dari awal g aku nampak dia nih pelik semacam je masa kami tengah tunggu rapid..elok rapid sampai je dia pun hampiri kami..seolah-olah macam nak naik bas tuh..terus aku jalan cepat2 n naik rapid..tinggal la shuhada n nisah kat belakang..ina dah masuk dalam perut bas awal lagi...bila semua dah masuk dalam rapid..nisah gtau lelaki tuh dah buka zip beg nisah....nasib nisah sedar...

time g mines ngan dayah,aisyah n nurul hidayah

Sementara tunggu bas depan fakuti..
mereng2 ngan shuhada amik pict..


nih la shuhada kesayangan aku..hehe


Ni la kawan2 seperjuangan aku disini..

Emm..itulah yang berlaku dalam hidup aku taun ni..lebih kepada duka dari suka...walaupun namaku ada kelebihan kegembiraan..tapi gembira dan bahagia tuh selalu kurang dalam hidupku..

p/s: Falsafah cinta ada mengatakan..jika kita melepaskan seseorang yang kita sayang dan dia kembali semula kepada kita di hari kemudian bermakna itu sememangnya jodoh kita..jika tidak kita harus redha..




7 comments:

Cik_SejarahCintaMastura said...

Insyallah.. akak.. semoga ada sinar kebahagiaan dalam hidup kita masing2.. :-)

sI tEDI said...

Semoga tahun ini akan lebih bersinar!

ayie said...

lama sy x singgah sini...........
yg lalu jadikan kenangan dan pengajaran.................

selamat th baru 2010

Farhah Zaidah said...

-CikSejarahCintaMastura-
thanks ye dik selalu bg kata2 nshat kat entry2 sdih akak..hehe..

-sI tEDI-
InyaAllah..harap ada sinar..

-ayie-
haah...tau pun..hehe..thanks coz sudi dtg lg...Selamat tahun baru jugak...

delour said...

hepi new year gal=)
wish u have a blast year ahead..=)
sedih sis bc kisah farhah ni..

Farhah Zaidah said...

-delour-
thanks sis sudi bca n komen...frhah yg tnggung lg rsa sdih.....

fndrocka said...

nampak mcm tahun yang panjang untuk kau..2010 harap2 lebih bermakna.life is not counts by days, but by moments