Jan 28, 2011

Cantum-cantum jadi kura-kura

Salam Alaik...
Ingat lagi cantum-cantum jadi orang lidi dulu? so kali nih saya nak tunjukkan cara cantum-cantum jadi kura-kura pulak... =) saja je nak abadikan disini setiap sesuatu yang saya pelajari dengan sendirinya...pada yang suka main cantum-cantum nih boleh la cuba...

software :  1.) PhotoScape (untuk melukis @ main cantum-cantum)
                 2.) Photoshop (untuk Mewarna)
Comel tak kura-kura saya? heee...tak comel pun ngaku jugak comel... =)

1.) Langkah pertama buka photoscape..kemudian pergi ke menu..new photo..pilih la saiz berapa pun yang ada suka..contoh macam saya buat Width :500 & Height :250..Kemudian klik pada objek..pilih bentuk empat segi..macam dalam gambar rajah di bawah...kemudian tarik cursor untuk membentuk petak @ segi empat tepat..nih untuk buat badan..


2.) Langkah seterusnya,buat petak kecil pula untuk membentuk kepalanya...seperti gambar rajah di bawah..


3.) Seterusnya,buat lagi petak-petak untuk membentuk kaki kura-kura tuh..
buat satu petak kemudian klik pada lambang ' + ' pada petak yang dibuat untuk membentuk petak2 lain yang sama saiz..seperti gambar dibawah..susun kakinya mengikut kehendak anda..


4.) Kemudian klik pada line seperti yang saya bulatkan dalam gambar rajah dibawah untuk membentuk ekor..
sambung-sambungkan line itu untuk jadi segi tiga tepat sebagai ekor..


5.) Seterusnya,untuk membuat mata,klik pada lambang 'T' iaitu teks..masukkan noktah untuk membentuk mata..mulutnya pula sambungkan line untuk jadi seperti dalam gambar rajah..
dan buat petak-petak pada cengekerang untuk corak cengkerangnya...


6.) Siap sudah cantum-cantum..maka kita kaler pula bagi nampak cantik sikit..sikit je.. =)
buka adobe photoshop..open..kemudian klik pada klik quick selection tool..dan klik pada corak yang terdapat pada cangkerang kura-kura..


7.) Kemudian klik new layer..
dan klik pada gradient seperti yang saya bulatkan pada gambar rajah dibawah..


8.) Kemudian akan keluar pop up seperti gambar rajah dibawah..
so pilih la kaler sesedap hati..dan klik ok..




9.) Kemudian klik select> inverse..klik pula edit > fill > colour..pilih la kalar yang ingin diwarnakan pada badan kura-kura tuh...selesai semua klik layer> flatten image...akhir sekali klik file> save as... 



Selesai...

12 comments:

y u y u Z u l a i k h a said...

ayyaa! comel nyaaa! nak tiru boleh takk akak???

Farhah Zaidah said...

yuyuzulaika- heee...tiru je lah yuyu..

sembil9n said...

giler kreativ!! :D single x?? :P

ijatnuar87 said...

wah...comelnyer...& sangat kreatif.hehehe...nice2 la...

Farhah Zaidah said...

sembil9n- kreative je..x gile g..hee.. single? ofkos..sebab x kawin g..hehehe

ijatnuar- pergh..pes time dia kata comel....hee =)

ijatnuar87 said...

ahaks...ngada2...dah mmg btol comel,kena la puji comel...

Farhah Zaidah said...

ijatnuar87- hahaha...kna cop ngada lak ngan dia...hehehe

tomato said...

wahh~ cumil2 ! tunjuk buat kartun2 ke buleh ? hehe :)

Farhah Zaidah said...

tunjuk buat kartun2? emm..sy kurang jeles la mksud cik tomato...wat kartun2 mcm sy wat 2 ke?

AIN SYAIRAH said...

wa..
sngt nice..
nnt nk try wat la :)

Farhah Zaidah said...

Ain Syairah- heee...try la ain... =)

Fizi said...

haha...tok kure 4 segi,