Sep 6, 2011

Kelas Pendidikan Seni- Doodle Photoshop Part 1

Dear Istana Cinta & hulubalang istana

Entry ini harus baca...ini bukan entry murahan sebab hampir 20 gambar harus saya upload atau 20 langkah.... kan saya sudah bilang saya ini terlalu komplikated.. sebab saya nak jadikan doodle ini details...=) boleh tepuk tangan ramai-ramai sebab saya sudah mahu mulakan bab baru dalam kelas kita... saya ajar macam-macam doodle supaya yang tak boleh ikut cara A boleh ikut cara B.. setiap orang lain-lain kepakaran bukan..? 

Tajuk penuh entry : Doodle Photoshop Part 1 (Mata & mulut doodle)

Kali ini bukan lagi bab doodle photoscape atau doodle paint.NET.. ini doodle photoshop yang semua orang suka.. sebab lebih cantik, lebih sharp line, lebih mudah padam part yang tak suka.. macam-macam lagi la lebih yang selalu saya baca dari entry-entry orang lain...=) Saya pun lebih suka dan sangat suka dengan doodle photoshop! =) tapi, saya tak lupa pada software2 mudah di zaman kejahilan sebelum pandai menghasilkan doodle photoshop..

Bukan main panjang muqaddimah, kalau dibiarkan mungkin mencecah lantai untuk muqaddimah saja.. kemudian orang lain yang nak belajar rasa radang hati semacam nak hempap kepala tengku puteri dengan laptop! sebab BUANG MASA! harharhar...

Mata doodle penting bagi saya... mata yang saya nak ajar nih akan awak guna setiap kali nak membuat doodle.. kita buat dalam saiz besar nanti bila nak guna baru kita resize..okey jom tutor..! ikut macam dalam gambar ye..


 1. Buka photoshop. File-new.. saiz ikut suka awak..saya buat 500 x 500 pixels


2. Klik brush- pilih saiz brush..untuk mata saya buat saiz 15, untuk kening,bulu mata saya guna saiz 13. ikut macam dalam gambar bawah




3.Klik pen tool dan buat line yang senget sedikit ke atas..




 4. Klik direct selection tool macam dalam gambar di bawah. dan drag titik no 3 ke atas. Buat new layer setiap kali buat part baru untuk memudahkan kerja memadam sekiranya ada line yang tidak sempurna



5. Right click, pilih stroke path & ok. macam gambar atas. kemudian right klik sekali lagi dan pilih delete path macam gambar bawah.

6. Ulang langkah yang sama untuk buat bulu mata. gunakan pen tool buat line atas mata tadi.. dan pastikan buat new layer.



7. Ikut macam langkah2 dalam gambar..saya sudah kehilangan arahan..huhuhu..


8. Sesudah duplicate, kita nak ubah kedudukan mata yang di duplicate tadi ke kanan..ikut macam dalam gambar.


Layer yang dah duplicate tadi ada perkataan copy di hujung.. pastikan semua yang di duplicate di highlightkan sebelum di ubah...

9. Mata yang duplicate tadi dah ada di kanan kan? tapi macam pelik sikit. so kita nak ubah kedudukan dia bagi nampak normal. Klik edit - free transform





Lepas dah puas hati, klik tanda ( / ) haish..bukan macam nih tanda dia..apa ye nak panggil, tanda betul kot dekat atas..huhuhu....
10. Untuk buat mulut, ulang langkah macam nak buat mata..guna pen tool jugak..buat 1 line yang ada 3 titik..



11.Akhir sekali sebelum save, tick mata dekat sebelah layer background macam dalam gambar di bawah..
langkah nih untuk kita transparentkan..



12. Untuk save, klik file- save for web & devices.


13. Pastikan save dalam format PNG.. Sebab mata nih nanti kita nak guna dalam tutorial seterusnya..



Okeh! tamat...haish.....panas muntot wa der..macam itik patah leher dah saya nih...
merumitkan keadaan kan saya nih...kalau tak nak buat mata macam nih..buat je bulat-bulat guna brush masa buat doodle..ikut keselesaan anda..setiap orang ada cara sendiri..=)









21 comments:

merahitujambu said...

totorial bagus untuk org nk belajar buat doodlekan

normala_ali said...

heheh bestnya tutor nie.. nk trl la.. :)

Tengku Puteri said...

merahitujambu- haah..bagus yang nak belajar..=)

Tengku Puteri said...

normala_ali- normala, jgn lupa try! heee...eh lupa lak ini mata style sy..huhu..

nurdani said...

owh....macam itu....terima kasih cikgu!

Puan Kutu said...

kelas tuan puteri mkin berkembang yer..well done..:)

Tengku Puteri said...

nurdani- ye..mcm tuh la dani..=)

Tengku Puteri said...

Puan Kutu- heee...tuan puteri pun mkin berkembang akibat raya...heee

Puan Gee said...

salam adik manis...
boleh bg mama email tak?
mama nk tempah doodle ni...

yayath said...

wahh..best la tutorial cikgu nih..hehe..baru teringat pasal layerlayer nih time blajar photoshop kat matriks dulu..hehe..nanti nak try la..ari tu punye kelas yg guna paint.NET..baru je ada hasil:)hehe

yayath said...

baru siap esaimen untuk 2 kelas yang lepas:)hahha~~

http://qasehhumayrayathafiz.blogspot.com/2011/09/2-esaimen-ustazah-yang-terbengkalai.html

Puan Gee said...

ehh jumpa pun email..adusss sendiri baca nk cepat sampai tak nampak email yg diletakkan tu..sorry yek

cik kumbang said...

tutorial yang menarik..suka3~ ehe
tq cikgu...

p/s:semput jga nak siapkan entri psl tutorial nie...fuh

:)

cik kumbang said...

eh jap ada lagi..hehe
apa nm font kaler merah tu eh?

Tengku Puteri said...

owh..tuh font buah lemon boleh terbang... heee... font lemon can fly..

cik kumbang said...

ehe orait gracias tengku puteri wink3~ :)

nadiah_abdllah said...

salam.. saya dah try buat.
Tapi masa dekat step 4, yang nak tarik titik ke 3 ke atas tu...
dia gerakkan sekali garisan tu. tak jadi curve. kenapa ye?

Tengku Puteri said...

nadiah- masa awk klik kotak direction tool tuh, awk klik kanan...ada mcm2 jenis..awak amik yg kaler putih.bila awk bawa cursor kat situ dia akan naik direct selection tool..yg tuh bru boleh guna untuk drag titik tuh...nanti sy buat tutor lain..

nadiah_abdllah said...

oh. okay. I got it. thanks ye. :)

corat coret sendiri said...

hai farhah, remember me..?
saya nanie la hehe..btw thx pasal doodle yg sgt chantek tu..btw sy pun tgh belajar melukis jugak ni tapi tak la sehebat awak..time kasih kerana sudi kongsi ilmu dgn sume..

kalau ada masa singgah la http://blogini-sayapunya.blogspot.com/ be my follower k..blog ni baru je lagi :)

cik neto said...

sis..color yg byk2 kt ps tu smpan cane erk ? hee