Dec 11, 2011

Selamat Pagi....

Entry cecah lantai.

Dear Istana Cinta...

Lama sungguh saya menyepi tanpa berita..lesap tanpa entry-entry cetek akal macam selalu..harharhar.. Maaf Disember terlalu sebok bagi saya... Minggu cuti yang awal Muharam saya pulang ke kampung halaman.. Saya nak flash back cerita sepanjang saya meninggalkan arena blog..Bersedialah dengan penulisan saya yang bakal mencecah lantai Istana Cinta..harharhar... tak sudi membaca boleh main jauh-jauh... 

29 Nov 2011 - Kehadiran si Kecil
sehari sebelum pulang semula ke kampus, adik saya pula bersalin.. hura hara rumah... sebabnya saya tak pernah tengok orang sakit nak bersalin... adik saya nak bersalin hari tuh bukan main sakit lagi saya tengok... saya nak buat kerja lain pun tak tenang..sebab telinga tak henti2 dengar dia mengerang sakit dan sebagainya... Ummi saya dah ke hulu ke hilir..dalam pukul 4.30 pagi saya terjaga nak ke toilet..nampak ummi macam serba tak kena..ke hulu ke hilir... suami beliau nampak relaks sahaja.. lepas selesai tunai hajat, saya masuk tido semula sebab tak berapa kisah apa yang sedang terjadi.. pukul 6.00 macam tuh ummi masuk bilik saya cakap :

" kaklong suruh anak menakan keluaq sangat, nu angah sakit nak beranak dah" 

barulah saya kelam kabut bangun solat lepas tuh pergi tengok adik saya yang tengah mengerang.. sekejap mengerang sekejap dia ok.. siap boleh sembang dengan saya bagitau : 

" sakit gila weh...macam nak putus urat.." 

kaklong beliau yang belum berkahwin nih hanya mendengar sebabnya tak tau macam mana orang sakit nak bersalin... saya cuma senyum seronok nak dapat anak saudara.. nampaknya baby dalam perut adik saya menunaikan hajat mak sedara dia nak tengok dia sebelum balik kampus...hahaha...  

pagi tuh adik saya pergi hospital tinggalkan saya dengan adik lelaki kat rumah... dalam pukul 10.30 macam tuh, adik saya balik... saya pun hairan la jugak tengok perut buncit lagi...tak jadi beranak ke apa budak nih... lepas tuh ummi citer Doktor suruh balik sebab baru 2 inci buka.. minimum 4 inci... doktor suruh pergi lak pukul 3 petang... yang adik saya nih dia punya mengerang bukan main lagi.. saya yang awalnya ingat nak buat assigment & tempahan tak boleh nak fokus..terus tutup laptop... rasa kesian tengok dia menahan sakit...huhuhuhu.. adik lelaki saya yang tengah study untuk exam petang tuh pun sama jugak tak boleh fokus.... 

dalam pukul 12 macam tuh adik saya bagitau ada lendir apa ntah...sementara nak tunggu suami dia balik yang hilang ke mana tadi tuh pukul 12 lebih jugak la baru kami bertolak pergi hospital. sekali lagi kelam kabut nak pergi hospital.. Kali nih saya ikut... dalam pukul 1.40 macam tuh kami sampai hospital... dalam pukul 2.15 angah dah selamat bersalin... Alhamdulillah lega rasa... dalam pukul 3.30 macam tuh baru angah keluar dari dewan bersalin.. saya tengok dia senyum je sebelah baby dia.. tadi bukan main lagi dia mengerang tadi sekarang dah boleh senyum...hahaha... bila tengok kesakitan beliau nak bersalin, saya rasa macam TAKUT....huhuhuhuhuhuhuhu... Lepas tuh saya ngan ummi pun sebok lah tanya itu ini dekat angah.. dia gtau masa dia masuk dewan bersalin tadi doktor cakap dah buka 8 inci dah... Haisssh..nasib la tak tunggu sampai pukul 3 kan..kalau tak memang beranak dekat rumah la... okey..marilah kita berkenalan dengan si kecil yang selalu saya nanti-nantikan nih :



Muhammad Furqan Amzar
29 November 2011. 2.15 PM. 3.1 kg.


Ummi cakap sekarang lagi comel... dah pandai berinteraksi dengan orang...
lambat lagi la maklong nak balik tengok...sebulan lebih lagi...huhuhuhu


Tamat satu bab...heee


Pertandingan Debat antara program Pendidikan sempena Karnival Fakulti Pendidikan

30 hb Nov saya pulang semula ke kampus... saya tengok dekat group batch Pendidikan Islam Bahasa Arab ada tulis minta wakil debat tahun 3 dan 4.. dari awal saya tengok post tuh, saya buat tak reti.. sebab nawaitu memang tak nak masuk.... kawan-kawan yang satu sekolah dulu yang kenal saya, diorang memang tau saya pernah wakil sekolah... so diorang dok saran nama saya.. tapi saya tetap menolak..huhuhuhu... sebab saya rasa macam saya tak cukup waktu nak buat tesis yang nak kena hantar minggu selepas tuh la.. mana nak berlatih debat lagi.. memang tak cukup masa la saya rasa..

Kelas Jumaat petang 2 hb Dis, salah seorang yang masuk debat wakil program kami datang jumpa saya ajak saya masuk... dia cakap tak ada orang dah nak masuk.. yang mana mengaku nak masuk sebelum nih semua tarik diri sebab ada komitmen lain.. saya tengok muka akak tuh rasa macam tak berapa nak sampai hati nak tolak pulak.. jadi dalam air liur tersekat-sekat di kerongkong saya mengiakan ajakan dia.. huhuhuhu... mulanya saya ingat hari jumaat tuh lawan..rupanya hari sabtu...yakni esoknya..malam tuh kami bincang isi untuk setiap tajuk yang diberi.. 

Sabtu esoknya, awal-awal pagi lagi kami dah pergi fakulti sebab nak bincang dan berlatih... saya memang nak jadi simpanan je.. sebab saya macam tak confident.. huhuhuhuhu... masa pertandingan pukul 2 tapi jadi pukul 3.. team debat saya dah bersedia.. cuma menunggu team pihak lawan.. rupa-rupanya program pendidikan sukan tarik diri.. jadi team kami petang tuh lawan dengan team debat pendidikan khas untuk saringan.. Alhamdulillah, kami berjaya menjuarai pertandingan... Maka kami berjaya ke final... Esoknya hari ahad pagi sepatutnya saringan untuk program Pendidikan TESL vs Pendidikan Sains tapi kami dimaklumkan program Pendidikan TESL tarik diri... maka Pendidikan Sains menang tanpa bertanding... Hari ahad petang sampai pukul 2.30 pagi team kami berbincang & study apa yang patut untuk lawan di peringkat final. 

Jumaat hingga ahad memang saya tak buat kerja lain melainkan debat sahaja...huhuhuhu... esoknya pukul 10 pagi pertandingan akhir debat sempena Karnival Fakulti Pendidikan.. saya memang set dalam kepala saya cuma nak jadi simpanan lagi... tapi adik tahun 3 tuh cakap, 'kalau akak nak masuk pun tak apa' time tuh dia tengah nervous.. so saya rasa macam nak masuk pulak... apa salahnya ambil peluang untuk masuk sebab saringan ari tuh dah jadi simpanan...

Undian di buat sebelum memulakan pertandingan, nampaknya kali nih team kami jadi pembangkang.. saya selaku ketua pembangkang... huhuhuhu... Tengok muka-muka budak-budak prorgam Pendidikan Sains rasa kecut perut juga sebab tau yang masuk tuh bukan calang-calang.. semua jenis pandai bercakap.. sepanjang perdebatan memang saya rasa macam diorang yang akan menang... Tapi Alhamdulillah..rezeki masih menyebelahi kami... Kami berjaya menjuarai final debat... Masa saringan best speaker dari team kami, masa final pun best speaker dari team kami... Najmi tahun 3.. blogger jugak... nak ke link? heeeee... dah la pandai..pointer PNGK & PNGS 3.6 ke atas.. ensem lak orangnya.. haha..


Sebelah kiri team debat program Pendidikan Sains
Sebelah kanan team debat Pendidikan Islam (Pink)



Nih la team debat kami.. =)

Selesai bab debat...

Bengkel Kerjaya

Selesai bab debat, malamnya saya sebok pula dengan tesis.. yang nak kena hantar hari khamis.. hari selasa berkampung di library Fakulti... hari selasa juga meeting untuk program bengkel kerjaya.. hari khamis jumpa penyelia tesis..  hari jumaat siapkan assingment Proses P&P untuk dihantar.

Bengkel kerjaya nih program kecil-kecil sahaja sebabnya untuk program Pendidikan Islam dan Bahasa Arab..  Program ni hari Sabtu, yakni semalam la.. Dalam meeting sebelum nih, saya dimaklumkan untuk jadu emcee majlis penutup program.. semalam dalam berdebar-debar menunggu majlis penutup, saya tanya semula ajk program, dia cakap tak per budak lelaki je jadi emcee... Fuh....lega... sebabnya saya pun tak prepare untuk jadi emcee...pagi tuh baru kalut sebab malam sebelum tuh saya tertido... huhuhu



Alhamdulillah..program tuh memang sangat memberi maklumat.. Memandangkan sekarang isu pelajar Program Ijazah Sarjana Muda Pendidikan tidak dipostingkan hangat diperkatakan.. membuatkan motivasi kami menurun namun melalui program bengkel kerjaya tuh kami dapat pendedahan jalan lain untuk menjadi pendidik ataupun kerja lain..cipta kerjaya sendiri... saya rasa macam lebih bermotivasi.. =)

Selesai bab bengkel..

Selamat Pengantin Baru

2 orang kawan saya dari batch Pendidikan Islam Bahasa Arab 08/09 dah selamat menjadi isteri orang.. Tahniah kawan-kawan.. moga menjadi isteri solehah..penyejuk mata suami... selamat melayari bahtera perkahwinan... 

Penolong ketua batch kami, minta saya buatkan kad ucapan untuk 2 orang kawan kami nih...
maka nih lah hasilnya dalam tergesa-gesa..







Murabbi Adventure Camp 
Akan Datang..... 

Program seterusnya Murabbi Advanture Camp.. 24-27 hb Disember di Pahang... saya selaku penolong ketua Unit Teknikal.. minggu depan kami ada meeting dengan semua AJK dan pensyarah.. huhuhuhu.. sekarang unit kami tak sebok lagi..di tempat kejadian baru sebok...

Hari ini
Hari nih, saya nak rehat dan saya nak buat kerja-kerja doodle takat termampu... yang nak kena edit semula la..yang tuh, yang nih.. 2 minggu tak buat doodle.. rasa macam keras je jari jemari saya..heee.. Yang email tidak berjawab nanti saya jawab... hari ni baru saya dapat bernafas dengan tenang sikit...

Baiklah selesai kegianan menulis entry...Jumpa lagi!

8 comments:

merahitujambu said...

comelnyaa kad tu..baby tu lagi comel

Puan Kutu said...

akk baca semua tanpa skip.punyalah sibuk.haha

rupanya berbakat dlm debat, boleh jadi emcee pastu ada daya kepimpinan yg tinggi.Bagus puteri nie.klu akk dan2 ketaq lutut.hehe..

anak sedara maklong comel gila..:)

Nur-nba said...

Comelnya anak saudara Farhah.
Cantik kad tu..

Tengku Puteri said...

merahitujambu- hee..tima kasih...klu tengok baby bru lahir sy pun xbrp pndai nk tgok comel ke tak..sebab nmpak sama je suma baby..hee

Tengku Puteri said...

Puan Kutu- wah..terharu sy...akak snggup baca smpai abis..sy tengok entry sy nih pun kna tarik nafas pnjang klu nak baca..haha..

daya kepimpinan tuh rendah je sy nih akak..kdg2 jdi mngsa keadaan jugak join semua benda nih..sebab xder orang..huhuhu..

comel macam maklong dia la..hahahaha...org len yg beranak maklong jugak nk nama..hee

Tengku Puteri said...

Nur-nba-tima kasih kak nur.. =)

mieraS said...

1st comey sgt baby tu ,waa da de ank buahhh tu bestnyaa akk miera xtaw lg ,heheee ble dpt ank buahh blom rzk ,
second cantik kad tu ,doodle plak tu ble la kawen yee .2013 la gamaknya ;)

mekar24 said...

uih..sibuk nya adik kita nih. takut pula nak kacau.

Sya dulu time belajar, punya la kecut kalu disuruh bercakap depan khalayak. Kamu ni kira berani juga. Tahniah.

From : http://juadahmalaysia.com