Jan 8, 2013

Hati


"Jodoh itu Rahsia Ilahi..
dan DIA mengatakan Awak untuk Saya..
dan Saya untuk Awak.."
-Novel Jodoh Itu Milik Kita-

Kartun saya kat bawah nih bukanlah kartun kelakar..mungkin kartun berunsur "diabetis"
harharharhar...

Kita cuma ada satu hati...
Satu untuk banyak perkara..
kalau sedih pun hati yang satu nih..
kalau gembira pun hati yang satu nih...

Tanpa kita sedar..
kita dah memberikan secebis demi secebis hati kita pada insan yang kita cinta...
Sekali kita putus cinta..sekali hati terluka..
Maka hati kita yang satu tadi sudah tidak sempurna...



Namun kadang-kadang kita tak pernah kenal erti putus asa..
Biarpun berkali-kali terluka..
Kita tetap memberikan hati ini untuk orang yang kita cinta...
Tapi ada satu perkara kita lupa....



Hati yang satu itu sepatutnya untuk dia yang selayaknya..
Dia yang kita tak tahu bila akan muncul depan kita..
Dia yang kita tak tahu bila akan datang menuntut haknya..
Disebabkan hati kita yang selalu diberikan pada mereka yang salah..
Kini hati kita akhirnya hanya tinggal cebisan-cebisan kecil..
Cebisan-cebisan kecil untuk dia yang selayaknya...

Kita jadi ragu-ragu untuk berikan padanya disebabkan luka lama...

"Kita tidak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai
kerana kita akan berkahwin dengan jodoh kita..
jodoh yang Allah tetapkan sejak azali...."


  ----------------------------

p/s: sebelum nih saya ada cerita nak cuba nasib hantar karya ke GIla-Gila.. tapi tiada maklum balas yang saya terima.. Mungkin tiada rezeki saya.. saya pun dah 2 bulan tak beli majalah tuh.. hehehehe
Next entry saya masukkan kartun itu disini....

33 comments:

Syarafi[skyforce331] said...

wah!!...cair!! :D

jgn lupa lawat blog fi jugak tgk artwork photo manipulation fi :D

Tengku Puteri said...

Syarafi[skyforce331]- hahahaha... sila masuk dalam peti ais... beku smula.. heee...

okeh..! nk terjah nih..hee

◕ D Y S H A S A H H I R ◕ said...

DULU DGN HUBBY PUN CEPAT JE DAN TIBA2.. DIA SERIUS, DIA JUMPA MAK AYAH CKP NK MEMINANG.. TUNANG, KAHWIN DAN DAPAT ANAK... KALAU NIAT KITA BETUL DAN DIA JODOH KITA INSYALLAH SEGALANYA DIPERMUDAHKAN OLEH ALLAH

Nieyxzha Hassan said...

Beri hati kite pada yang tak reti nak hargai..itu sgt perit!

Tengku Puteri said...

◕ D Y S H A S A H H I R ◕- Uihhhh...besarnya huruf...huhuhu... Haah..kalau dia jodoh kita Allah permudahkan sgalanya...

keri ikhwan said...

Mintak balik cebisan hati yg dh tersalah bg tu. Pastu cantum dgn gam cap gajah.

BiskOt said...

terjatuh hati baca nasihat disini.. kutip kembali hati dan berlalu pergi sblum apa2 terjadi. hehehhe. >e<

Puan Kutu said...

berikan cinta pd yg selayaknya..kpd suami tercinta.haha..namun cinta pd Allah juga yg pasti kekal abadi..:)

Sheila Salim said...

Assalamualaikum awak, bestnya kartun ni! awak, bila nak langsungnya? haritu dirisik ke bertunang terus? heee

nazha anua said...

ya ya kena mintak balik hati tu..biarlah orang kata buruk siku pun

Haryz Khairuddin said...

kadang tu yang tersalah bagi sebab tersalah tafsir makna jodoh dan cinta..

merahitujambu said...

nice komik awak..betul kisah cerita awak..xsedar dh bgi cinta kita kt ramai org..harap dialah org terakhir terima cebisan hati kita...

Encik H said...

errr..cop2..mana unsur diabetis dalam kartun kat atas ni? xjumpa pun..:D

Tengku Puteri said...

Nieyxzha Hassan- betul awak..!

Tengku Puteri said...

keri ikhwan- sy dh mnta balik dah...tpi x sama mcm ati asal.. hahahaha..

Tengku Puteri said...

BiskOt- heee...suka ayat last cik biskut... penuh puitis... ceewahhhh... hee

Tengku Puteri said...

Puan Kutu- heee...btul2 akak... tunjang utama cinta pd DIA... hee

Tengku Puteri said...

Sheila Salim -Wassalam awak...heee...tima kasih.. ari tuh bertunang..2 minggu sblum tuh diorng dtg merisik...

Tengku Puteri said...

nazha anua- haha..lawak plak dgr buruk siku tuh...buruk pun buruk lah..hehe

Tengku Puteri said...

Haryz Khairuddin- haah..btul tuh awak..

Tengku Puteri said...

merahitujambu- betul tuh awk..sy pun hrp mcm tuh.. dan cuba akan jaga cebisan2 last nih agar sama nilai dgn sbuah hati yg penuh...

Tengku Puteri said...

Encik H- hah? xder ke awak... alahhhh..kurang gula la pulak... hehe

Dezee said...

Bakal tunang Dezee adalah sahabat baik Dezee sendiri..:)

Tengku Puteri said...

Dezee- bagus tuh Dezee.. lebih memahami.. =)

Kisah Hidup Kita said...

wahh.. best la bce.. ^_^

fatin amalina husna said...

akak..husna dah kena pnyakit diabetes singgah baca entry nih..=P

in shaa Allah..mintak kat Dya pasti Dya bg..=)

Tengku Puteri said...

Kisah Hidup Kita- tima kasih sudi baca.. =)

Tengku Puteri said...

fatin amalina husna - hahahaha...fatin gi jumpa doktor..! untung2 ubat diabetes leh ubat ati skali.... weeeeeeeeeeeeeee....hee

Nana Liyana said...

suka3... kena sangat dengan nana.. nak share quote tu boleh kak? bermakna sangat3.. :)

r.o.x.e said...

jangan risau..bagi hati banyak-banyak pun tak apa..hati boleh regenerate balik..

haha..buat spoil mood korang je kan..

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

like this:)

dhia adawiyah said...

wahhh .. sekecil cebisan yang berharga ..

Mr. Doctor said...

Pesanan untuk remaja2 sekalian alam..huhu.l